تاریخ انتشار: ۱۷:۱۳ - ۲۱ مرداد ۱۴۰۳
در نشست خبری هیات رئیسه اسکودا با خبرنگاران مطرح شد؛

خروجی منفی قانون تسهیل، در آینده خود را نشان خواهد داد | جذب بالای کارآموز وکالت، کیفیت آموزش را کاهش می‌دهد

نشست خبری رئیس و نواب اسکودا با اصحاب رسانه به مناسبت روز خبرنگار صبح امروز یکشنبه ۲۱ مرداد ۱۴۰۳ در محل اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران برگزار شد.

خروجی منفی قانون تسهیل، در آینده خود را نشان خواهد داد | جذب بالای کارآموز وکالت، کیفیت آموزش را کاهش می‌دهد

رویداد24| به گزارش روابط عمومی اسکودا، در ابتدای این نشست دکتر جعفر کوشا، رئیس اسکودا با تسلیت ایام سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و تبریک به مناسبت فرا رسیدن روز خبرنگار اظهار کرد: روز خبرنگار صرفاً نباید به ۱۷ مرداد تعلق داشته باشد، بلکه آگاهی‌بخشی توأمان باید به عنوان یک ارزش و آرمان مشخص در دستور کار همه به خصوص خبرنگاران قرار گیرد. واقعیت این است که قلم حصار زمانی و مکانی نداشته و ندارد و بر همین اساس زمانی که بخواهیم آگاهی مردم را بالا ببریم باید با جوسازی‌ها مقابله کنیم و به همین دلیل خبرنگاران کسانی هستند که وظیفه سنگین شفاف‌سازی و روشنگری را به عهده دارند و باید آن را قبض و بسط بدهند.

وی با تاکید بر اینکه خبرنگاران به خصوص در طول یک دهه گذشته در حوزه روشنگری مثبت عمل کرده و نیاز جامعه را برطرف کردند، تصریح کرد: نهاد وکالت هم که بخشی از جامعه به حساب می‌آید و یک نهاد مدنی محسوب می‌شود از طریق رسانه و خبرنگاران صدای خود را به گوش جامعه می‌رساند و امیدواریم این همکاری نسبت به گذشته بیشتر شود.

این عضو هیئت علمی دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: در ایام اخیر شاهد برگزاری انتخابات ریاست جمهوری بودیم که دکتر مسعود پزشکیان به پیروزی رسیدند و امیدواریم که مطالبات مردم به خصوص در حوزه اقتصاد را برآورده کنند. همچنین انتخابات مجلس شورای اسلامی در اواخر سال گذشته برگزار شد و جمع کثیری از وکلا و حقوقدانان وارد خانه ملت شدند، هرچند که متاسفانه کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس آخرین کمیسیونی است که نمایندگان مجلس وارد آن می‌شوند، ولی امیدواریم که فراکسیون وکلا و حقوقدانان در مجلس شورای اسلامی در این چهار سال تشکیل شود تا چالش‌های حقوقی و قضایی را حل و فصل کنند.

رئیس اسکودا در ادامه با بیان اینکه رسانه و خبرنگاران انتظار حمایت حقوقی از نهاد وکالت دارند، گفت: ما آمادگی داریم زمانی که یک خبرنگار یا روزنامه‌نگار و حتی مدیر یک رسانه بازداشت یا احضار می‌شود یا اینکه با مشکل حقوقی مواجه می‌شود، از آنها پشتیبانی حقوقی کنیم چراکه معتقدیم آزادی و استقلال رسانه و خبرنگاران و همچنین نهاد وکالت باید به موازات یکدیگر محقق شود. به هر ترتیب ما به عنوان نهاد وکالت از خبرنگاران و به صورت کلی اصحاب رسانه حمایت حقوقی خواهیم کرد.

این حقوقدان و وکیل دادگستری در بخش دیگری از این نشست خبری به چالش‌های نهاد وکالت در موضوع قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار اشاره کرد و گفت: طبق این قانون متاسفانه کانون وکلا و سردفتران در زمره کسب و کار قرار گرفته‌ و از این رهگذر آسیب‌های زیادی متحمل شدند.

دکتر کوشا با درخواست از رسانه‌ها برای شفاف‌سازی پیامد‌های منفی اعمال قانون تسهیل بر نهاد وکالت گفت: انتظار ما این است که رسانه‌های کشورمان مناظره‌های چالشی میان مخالفان و موافقان قانون تسهیل برگزار کنند؛ چراکه کانون وکلا در سال گذشته حدود ۱۳ هزار نفر و مرکز وکلای قوه قضائیه به صورت جداگانه در هر دو نوبت آزمون خود ۱۰ هزار نفر را جذب کردند که این ارقام بسیار خطرناک هستند و کیفیت آموزش در نهاد وکالت را به شدت کاهش می‌دهد. وکیل باید بتواند به خوبی از حق موکل خود دفاع کند و در زمانه‌ای که لازم است، باید از جان، مال و ناموس مردم محافظت کند. بر همین اساس ریشه تمام مشکلات در جذب وکلا، برهم زدن تراز نمره و کاهش آن است و ما در حال مشاهده رشد بی‌رویه و بیش از حد جذب وکلا در کشور هستیم که خروجی منفی آن بر دستگاه قضا هم کاملاً واضح خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: این اقدامات و وضعیت کنونی نشان می‌دهد که قوانین با کارشناسی وضع نمی‌شوند و خروجی آن هم قطعاً مثبت نخواهد بود. بر همین اساس به نمایندگی از نهاد وکالت اعلام می‌کنم که آمادگی داریم تا به قوه مقننه در مورد وضع قوانین مشاوره دهیم. این در حالیست که ما بار‌ها برای رفع مشکلات موجود خواهان دیدار با ریاست محترم قوه قضائیه بوده‌ایم، اما این امر هنوز محقق نشده است. هدف ما از این دیدار، حل و فصل مشکلات نهاد وکالت است؛ چراکه امروز یک وکیل دادگتری برای ورود به محاکم باید بازرسی بدنی شود و حتی تلفن همراه وی هم از سوی انتظامات مجتمع‌های قضایی گرفته می‌شود؛ ما در این راستا انتظار همکاری از سوی قوه قضائیه و وزارت دادگستری داریم. ما خواهان آن هستیم که استقلال نهاد وکالت را پذیرا باشند، اما باید بدانند که این استقلال به منزله جدا بودن از حاکمیت نیست، بلکه ما ذیل حاکمیت و در چارچوب قانون اساسی اقدام خواهیم کرد.

رئیس اسکودا در پاسخ به سوالی درباره نحوه نظارت اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران بر فعالیت‌های مجازی وکلا گفت: نحوه تبلیغ در وکالت، آیین‌نامه مشخص دارد و کانون‌ها باید به آن عمل کنند. البته هر فردی در هر شغل و کسوتی ممکن است برای بازاریابی شغل خود به تبلیغات اقدام کند. در آیین دادرسی و دادسرای انتظامی بحث نظامات، شئونات و تخلفات مطرح است و هر کدام ضمانت اجرایی خود را دارد و اگر کسی از علم و دانش خود برای فریب و اغوای مردم استفاده کند، کانون مربوطه باید موضوع را پیگیری کند.

دفترچه ثبت‌نام آزمون وکالت نیمه دوم شهریور منتشر می‌شود

در ادامه این نشست خبری نیز دکتر ابراهیم کیانی هرچگانی، نایب رئیس اسکودا در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص برگزاری آزمون و انعقاد قرارداد با سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور برای برگزاری آن اظهار کرد: قرارداد برگزاری آزمون کارآموزی وکالت همواره یکی دو ماه قبل از برگزاری آزمون منعقد می‌شود و برای سال جاری هم اتحادیه به عنوان نماینده کانون‌های وکلا هفته اول شهریور قرارداد را منعقد خواهد کرد. همچنین دفترچه ثبت‌نام آزمون، نیمه دوم شهریور منتشر می‌شود و آزمون هم همانطور که اعلام شد ۱۷ آبان برگزار خواهد شد.

ماده ۲۳ پیش‌نویس پیشنهادی اصلاح اساسنامه اسکودا در حال بررسی در کارگروه مربوطه است

دکتر محمود حبیبی، نایب رئیس دوم اسکودا هم در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه با توجه ‌به اینکه در ماده ۲۳ پیش‌نویس پیشنهادی اصلاح اساسنامه اسکودا عنوان شده؛ رئیس اسکودا و نواب رئیس و بازرس نباید از طرف دادگاه عالی انتظامی قضات رد صلاحیت شده باشند، آیا اسکودا پذیرفته که تحت نظارت قوه قضائیه باشد؟ گفت: این پیش‌نویس در حال بررسی است و هنوز مصوب نشده و کارگروه در حال بررسی آن است و مجمع‌عمومی به‌عنوان بالاترین رکن اتحادیه هنوز چیزی را مصوب نکرده است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: کانون وکلا
نظرات شما